automatisatie
Business

Automatisatie, verbindende factor binnen duurzaamheid

28.09.2018
door Fokus Online

In samenwerking met
Maxece Wittebolle, CEO IBE-BVI GROUP

Veel bedrijven kiezen er in de eerste plaats voor om te investeren in verhoogde efficiëntie. Dit terwijl investeren in duurzaamheid nodig is én ook een heuse ROI kan geven. Hierbij kan automatisatie van groot belang zijn. Automatisatie is namelijk letterlijk en figuurlijk de verbindende factor tussen het verpakkingsproces en de – interne –  logistiek en distributie.

De laatste decennia werd er zowel in grote bedrijven als in kmo’s fors geïnvesteerd in het automatiseren van de productielijnen. In de wereld van b2b hebben flexibele geautomatiseerde verpakkingsprocessen met modulaire verpakkingsmachines ertoe bijgedragen om snel te kunnen inspelen op de wisselende vragen van de industrie. Het snel veranderen van matrijzen, de vraag naar verschillende hoeveelheden – kleinere runs. Of het aanpassen van bedrukkingen, dus meer gepersonaliseerde producten… Die hebben ertoe geleid dat de bedrijven een hoog kwalitatief product konden blijven aanleveren. Dit steeds binnen een vooropgestelde – snelle – leveringstermijn.

Nieuwe uitdagingen

Niettemin staan we in de goederen- en de logistieke wereld voortdurend voor nieuwe uitdagingen. De stijgende trend van e-commerce binnen b2c geeft aanleiding tot het herbeoordelen van bepaalde verpakkingsprocessen. Hierbij zal bijkomende automatisatie een troef zijn bij het optimaliseren van verpakkingsconcepten. In de eerste drie maanden van dit jaar deden 7,4 miljoen Belgen 23 miljoen aankopen. Daarmee werd voor 2,73 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van wat er vorig jaar in dezelfde periode werd uitgegeven. E-commerce neemt deze dagen 18 procent van het marktaandeel b2c in.

Bij retailers die inspelen op de e-commerce markt, kan het gebruik van een reeks standaarddozen voor meerdere productformaten een goedkope oplossing zijn. Maar ‘lucht verpakken’ is nog steeds een dure zaak. Zeker als het aantal kubieke meters een variabele in de verzendkost is. Vandaar dat men best gebruik maakt van beschikbare berekeningssystemen die de relatie afmeting/gewicht van het product (en buffering indien nodig) in rekening neemt. En hierbij een geoptimaliseerde doos van een order kan voorstellen. Een aantal retailers heeft intussen een eigen verpakkingssysteem aangeschaft dat automatisch zelf het juiste kartontype kiest voor een order. Vervolgens vouwt en snijdt men een op maat gemaakte doos. Dit levert als eindresultaat minder productieafval. En een efficiëntere en snelle uitwerking van een verpakking met even gelijkwaardige beschermingswaardes voor het product als voorheen.

In onderhandeling met de klant

Heel wat verpakkingsproductiebedrijven, vooral b2c-bedrijven, gaan in onderhandeling met hun klanten om aan. Of in de omgeving van de afvullijnen een modulaire verpakkingsmachine te plaatsen. Zij verzorgen ter plaatse een kwalitatieve productie. Daardoor kan men de logistieke aanvoerkost van verpakkingsproducten op een uiterst laag niveau houden. Dit geeft bovendien de flexibiliteit om op elk ogenblik. Naar de wens van de klant, kleine aanpassingen in etikettering, volumes, materiaalkeuze… aan te brengen.

De komende decennia zal de verpakkings- en distributiewereld blijvend oog moeten hebben voor de continue veranderingen in gebruik van alternatieve materialen. Je zal moeten inspelen op de vragen van bedrijven en het aankoopgedrag van consumenten, en uitleveringen. Bijvoorbeeld via drones van de producten naar de consumenten toe.

Vorig artikel
Volgend artikel