Containers
Business

Automatisch lossen van containers: een huzarenstukje

09.02.2020
door Fokus Online

Het zijn nog altijd handen, en geen robots, die onze containers laden en lossen: een hels karwei, waarvoor steeds minder mensen te vinden zijn. Automatisering van het proces was lange tijd geen optie. Vandaag zijn er technologische oplossingen op de markt.

Wat de handeling van goederen uit containers betreft, is de prehistorie blijven doorlopen. “We gaan nog precies hetzelfde tewerk als zoveel jaren geleden, toen we begonnen met het vervoer van producten in containers”, zegt directeur Stef van Woudenberg van innovatief machinebouwer Copal. “Dat wil zeggen: met de hand.” 

Handenarbeid

Het proces start in lageloonlanden, waar de producten van de band lopen. Daar worden ze handmatig in containers geladen door arbeiders die er amper voor betaald krijgen. “Een pijnlijke praktijk”, vindt van Woudenberg. “Maar zolang mensen dit zwaar fysieke werk willen blijven doen en men het menselijk leed in deze landen niet hoger op de agenda plaatst, blijft dit helaas bestaan.” Om de inhoud van de containers zo maximaal mogelijk te benutten, laadt men de goederen los. “Een container zonder palletten levert een volumewinst op van 25 procent”, legt van Woudenberg uit. “Men kan meer goederen in een keer vervoeren en de palletten reizen de wereld niet rond. Daarmee sparen bedrijven transport- en materiaalkosten uit.” 

Het resultaat van dit ‘ongepalletiseerd’ vervoer is dat ook aan deze kant van de aardbol een probleem ontstaat. Want in onze havens moeten de producten weer met de hand worden gelost en op palletten gelegd. “Een hoogst belastend stukje handenarbeid”, aldus van Woudenberg. “Werkgevers voelen er zich niet langer comfortabel bij. In verschillende bedrijven weegt het geleverde werk ook niet meer op tegen de ziektekosten en de uitval van personeel.”

Wendbare machine

Voedingsconcern Nestlé was de eerste aan wie Copal in 2015 een machine afleverde. “Die was ontworpen voor het ontladen van juten zakken koffie van 65 kilo per stuk. Tot dan toe werden die allemaal met de hand gelost.” Aan die eerste machine ging negen jaar engineering vooraf. “Het bleek een moeilijke klus”, maakt de Copal-directeur het understatement. “De technologie moest grote gewichten aankunnen en toch compact blijven, gezien de beperkte beweegruimte in een container. En ook: de mens is best snel in het lossen van containers. De oplossing vonden we in een wendbare machine met een gesofisticeerde grijper.”

Mensvriendelijk werken

De interesse op de markt voor de technologie is groot, geeft de logistiek expert aan. “Eigenaardig genoeg blijft België wat achter. Vooral de bonden lijken bevreesd voor banenverlies. Terwijl iedereen weet dat er te weinig werkkrachten zijn in de logistiek. Voor de mensen die dit loodzware werk nu nog doen, kunnen we een veel betere job vinden.”  

Er zijn economische voordelen aan het automatiseren van het proces, stipt van Woudenberg aan. “Ondernemingen met voldoende capaciteit voor de machine zien hun investering terugbetaald. Maar dat is niet het belangrijkste argument. Onze overtuiging is dat bedrijven op alle gebieden in de keten mensvriendelijk zouden moeten handelen. Zo’n bedrijfsmentaliteit kan je merkimago alleen maar ten goede komen.”


Meer over

COPAL HANDLING SYSTEMS gevestigd in ’s-Heerenberg heeft een innovatief containerontlaadsysteem ontwikkeld. Hiermee kan men dozen en jute zakken automatisch uit containers en trailers lossen zonder fysiek zware arbeid. Het handmatig lossen is een uitermate tijdrovende, arbeidsintensieve, kostbare klus en een uitdaging voor veel logistieke bedrijven. Het Copal systeem maakt onverantwoorde fysieke losarbeid overbodig en draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van werknemers. Copal is de eerste specialist in het automatisch lossen van container, met installaties bij multinationals in diverse landen.

Vorig artikel
Volgend artikel