Home Business Altijd onderweg voor de zaak

Altijd onderweg voor de zaak

Constant de wereld rondvliegen in businessclass, in de beste hotels logeren en overal op je wenken bediend worden. Maar het clichébeeld dat veel mensen van zakenreizen hebben, stemt totaal niet overeen met de werkelijkheid. “Er is helemaal niks avontuurlijks aan.”

Time is money

Nergens anders gaat dit zo op als in de wereld van het zakenreizen. De drang om zo efficiënt mogelijk onderweg te zijn, is dan ook het grootste verschil tussen zakenreizigers en vakantiegangers, weet Arjan B. van der Leeden, International Accountmanager van ATP Corporate Travel België.  “Zakenreizigers zijn bijzonder bezig met efficiëntie, zowel in tijd als geld. Hun tijd is kostbaar en moet optimaal ingevuld worden. Alle wachttijd, maar vaak ook de avonduren in het hotel wordt er gewerkt.”

De gemiddelde ATP-klant is één tot maximaal vijf dagen onderweg, afhankelijk natuurlijk van de bestemming. “Reizen naar bijvoorbeeld Londen worden steeds vaker op één dag gedaan omwille van de uitstekende verbindingen en omdat een hotelovernachting weer voor een extra kostenpost zorgt.”

Vluchten

Ria Debruyn, CEO van Uniglobe, bevestigt het kostenbewustzijn van bedrijven bij zakenreizen. “De verschuiving van vliegen in business naar economy premium is daar een goed voorbeeld van”, zegt ze. “De flexibiliteit van business wordt behouden, maar voor de lagere prijs wil men wel luxe opgeven.” Steeds meer ondernemingen hanteren ook een echte travel policy, legt Debruyn uit. “Er wordt heel nauwkeurig vastgelegd wie in business mag vliegen en wie in economy. En ook vanaf welke vluchtduur het eventueel mogelijk is om van economy naar business op te schuiven.”

Jo Van Biesbroeck, de Chief Strategy Officer van bierbrouwer AB InBev, is zo een van die zakenmensen die heel veel tijd in het vliegtuig doorbrengt, vooral richting Amerika, Brazilië, China, Australië, Nieuw-Zeeland en Japan. “Gemiddeld ben ik twee tot drie weken per maand onderweg”, vertelt hij. “60 procent van mijn werktijd is in het buitenland. Op een jaar verzamel ik 500.000 à 600.000 airmiles.”

Voor vluchten die langer dan vijf uur duren, mag Van Biesbroeck in businessclass vliegen. Anders wordt het economy. “ Zo’n businessclass-ticket is pure noodzaak, hoor. Omdat ik op een nachtvlucht moet kunnen slapen. Als ik aankom, begin ik immers meteen te werken en ga ik niet eerst nog een paar uur naar het hotel.”

Geen tijd voor sightseeing

Het romantische beeld dat veel mensen hebben van zakenreizen, wordt door Van Biesbroeck stevig bijgespijkerd. “Er is helemaal niks avontuurlijks aan”, zegt hij. “Alles wordt enorm scherp gepland en dat is soms heel stresserend. Zeker als er bijvoorbeeld een tussenvlucht geschrapt is en je mag beginnen rondbellen om toch nog zo snel mogelijk op je bestemming te raken. Als je dat drie keer hebt gedaan is de lol er af.”

Ook eenmaal op je bestemming is er geen tijd voor sightseeing. “Ik ben al zeker vijftig keer in New York geweest, maar het aantal keren dat ik iets van de stad heb gezien, kan ik op de vingers van één hand tellen. Het is gewoon werken vanaf je aankomt tot je weer vertrekt. Het enige wat ik me permitteer, is dagelijks contact met vrouw en kinderen. Even bellen, sms’en of skypen.”

Gratis wifi

Om te kunnen skypen, moet je wel een internetverbinding hebben. In de criteria voor de hotelkeuze speelt dit dan ook een erg grote rol, zegt van der Leeden. “Als het gaat om de hotelselectie,  zijn de belangrijke zaken in eerste instantie de prijs, de afstand tot kantoor of de vergaderlocatie en dan ook de hotelfaciliteiten, waarbij gratis wifi verreweg de belangrijkste is.” Sterker nog: de aanwezigheid van wifi bepaalt in grote mate de algemene tevredenheid van de zakenreiziger, weet van der Leeden.

“Zaken als een zwembad of een wellness in het hotel spelen bij zakenreizen haast geen enkele rol”, zegt Ria Debruyn. “Gewoon omdat zakenreizigers toch geen tijd hebben om ze te gebruiken. Wifi of vergaderfaciliteiten zijn wel belangrijk.” En zijn er eigenlijk trends in het zakenreizen? Absoluut, zegt van der Leeden. “De reisbudgetten zijn weer iets groter geworden, maar voor hetzelfde geld moet er nu wel meer gereisd worden dan vroeger.”

Daarnaast speelt ook veiligheid meer dan ooit een rol in de besluitvorming om te reizen. “Denk bijvoorbeeld aan het Ebola-virus, aan veiligheid ter plaatse, maar ook aan handel-embargo’s of conflicten tussen landen die het niet passend maken om af te reizen. Daar moeten we bedrijven regelmatig over adviseren.” Ria Debruyn stipt de opkomst aan nieuwe markten als China, India en Indonesië aan. “Landen die een prominentere rol gaan spelen in het zakenleven duiken ook steeds meer op in de zakenreizen.”

 


Zakenreizen, een biljoenenbusiness

Over de hele wereld zal er in 2014 ongeveer 1.180 miljard dollar (of 1,18 biljoen) aan zakenreizen worden uitgegeven. Dat berekende de internationale branche-organisatie Global Business Travel Association. Nooit eerder lag het cijfer zo hoog. Ongeveer 40 procent van dat bedrag wordt in Zuid-Oost-Azië uitgegeven. Volgens de GBTA heeft China intussen de V.S. ingehaald als grootste markt voor zakenreizen en zullen ook landen als Indië en Indonesië de komende vijf jaar 11 tot 14 procent per jaar groeien.


Zakenjet weer in trek

Het Amerikaanse bedrijf Honeywell, dat elektronica en motoren aan vliegtuigbouwers levert, verwacht dat er de komende tien jaar een kleine 9.500 nieuwe privé- en zakenjets zullen aangekocht worden door rijke individuen en bedrijven. Bij de raming van Honeywell vorig jaar, lag dat cijfer nog 8 procent lager. Toch zijn er ook negatieve berichten uit de sector: Cessna, de grootste producent van zakenjets en sportvliegtuigjes ter wereld, gaat tweeduizend man ontslaan, omdat het aantal bestellingen tegenvalt.

MEER

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als...

Budgetvriendelijk renoveren in de zorg

SOBOVeel geld voor renovatiewerken hebben zorgorganisaties doorgaans niet. Op de kleintjes letten is dus de opdracht. Dat kan bijvoorbeeld door onderhoudsklussen aan een maatwerkbedrijf uit te besteden. Paintfactory en sociaal economie-bedrijf SOBO tonen hoe het werkt.

Samenwerking is de sleutel tot logistieke optimalisatie

Files, complexe regelgeving en e-commerce: uitdagingen genoeg voor de logistieke sector. Een product van A naar B vervoeren klinkt simpeler dan het lijkt. Tegen welke logistieke problemen lopen bedrijven en organisaties aan en wat valt daaraan te doen. We legden het voor aan drie experts.

3 vragen aan… Smartnodes

Edge computing Smartnodes: “Smart lighting betekent op de juiste manier, op het juiste tijdstip de juiste hoeveelheid licht brengen op de openbare weg.

‘Mentaal was ‘Op De Man Af’ nog zwaarder dan...

Saartje VandendriesscheActrice, presentatrice, omroepster en nu ook ontwerpster van sportkleding (Saracino)… Saartje Vandendriessche was en is het allemaal. De verbindende factor in al die activiteiten? Er keihard voor gaan en alles geven. “Ik ben altijd vrij gedisciplineerd geweest.”

Luc van den Hove: Vlaanderen aan de wereldtop? Dan...

Luc van den Hove Het belang van R&D binnen onze regio kan moeilijk onderschat worden. Ons talent voor onderzoek en innovatie is onze belangrijkste grondstof geworden. Maar om van onderzoek ook een succesvolle business te maken, moet je wel de eerste en de beste zijn.