Business

Maatschappelijk verantwoord ondernemen in coronatijd

29.11.2020
door Fokus Online

Over het belang voor ondernemingen om een sociaal maatschappelijke rol te claimen, bestaat er geen discussie. Over hoe ondernemingen dat moeten doen wel. 

Er is een persoonlijke, diepgevoelde overtuiging voor nodig om organisaties – immers een verzameling van teams en individuen – mee te krijgen in het realiseren van deze sociaal maatschappelijke rol. Paul Polman van Unilever is het meest actuele en aansprekende voorbeeld van een leider die zijn persoonlijke overtuiging tot de missie van zijn bedrijf maakte.

Beter wel wat doen

Als zelfstandig ondernemer heb ik de voldoening mogen ervaren om met beperkte investeringen in tijd en middelen een verschil te kunnen maken. En als medewerker van (middel)grote ondernemingen weet ik hoe het voelt om bij een bedrijf te horen dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheden neemt en niet alleen bezig is met het scheppen van aandeelhouderswaarde. Trots verbindt bovendien.

Het ongemakkelijke van MVO is dat het ook onmiskenbaar eigen gewin oplevert. Betere reputatie, beter netwerk, beter gevoel bij medewerkers en bij zelfstandige ondernemers pure trots. Jackson Browne, de maatschappelijk betrokken Amerikaanse singer-songwriter, gaf desgevraagd een helder statement: “Als ik niets doe, krijg ik kritiek dat ik niets doe. Als ik wel wat doe, krijg ik kritiek dat ik het voor mijzelf doe. Dan kan ik beter maar wel wat doen.”

MVO moet met het hart gedragen worden en via de missie een onmisbaar bedrijfsasset zijn.

Alex Schade

Aansluiten bij de missie

Hoe borg je MVO in je organisatie? Ik geloof dat je zaken simpel moet houden. Stel de vraag: Draagt het direct of indirect bij aan onze missie? Een bijkomend voordeel is dat men daarmee ook direct de rol kiest die “past”. Als het aansluit bij de missie voelt het intern vertrouwd, is de draagkracht groter en zullen derden het eerder begrijpen en ondersteunen.

Wat nu in tijden van crisis? Als MVO bijdraagt aan de missie en geborgd is in de cultuur van de organisatie, zal het niet direct geschrapt worden in tijden van crisis. Net als bij alle andere afwegingen in zo’n situatie zal kritisch worden gekeken naar wat er wel en wat niet mogelijk is. Bij de eerste tegenwind afstand nemen van de sociaal maatschappelijke claim is dodelijk. Niet alleen is dan de geloofwaardigheid in het geding, door in crisistijd je doel los te laten, toon je aan dat MVO een luxe tijdverdrijf was. In zakelijke termen is dat een serieuze desinvestering. Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet met het hart gedragen worden en via de missie een onmisbaar bedrijfsasset zijn.

Vorig artikel
Volgend artikel