4.7 C
Antwerp
15 november 2018

Budgetvriendelijk renoveren in de zorg
B
.

Veel geld voor renovatiewerken hebben zorgorganisaties doorgaans niet. Op de kleintjes letten is dus de opdracht. Dat kan bijvoorbeeld door onderhoudsklussen aan een maatwerkbedrijf uit te besteden. Paintfactory en sociaal economie-bedrijf SOBO tonen hoe het werkt. 

Zelfs voor een nieuwe lik verf zal een ziekenhuis, crèche of woonzorgcentrum algauw enkele duizenden tot tienduizenden euro’s moeten neerleggen. Geld dat velen niet zomaar ter beschikking hebben. Om de kosten te drukken, kan het voor die zorgorganisaties dan ook interessant zijn om met ondernemingen uit de sociale economie samen te werken. Vaak bieden zij aan budgetvriendelijke tarieven allerhande renovatie- en onderhoudsdiensten aan. 

Evenveel kwaliteit
Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij SOBO, een maatwerkbedrijf uit Brugge. “Wij isoleren, schilderen, doen kleine schrijnwerken uit en helpen bij allerhande onderhoudsklussen”, vertelt directeur David Rotsaert. Bij SOBO werken mensen met een zogenaamde ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Vaak zijn het mensen die gedurende jaren niet gewerkt hebben en nu de draad weer proberen op te pikken. “In groepjes van vier à vijf en onder begeleiding van een ervaren en technisch geschoolde medewerker voeren ze de werken uit”, legt David uit. “Zo krijgen ze al doende de vaardigheden in de vingers. In het ideale scenario kunnen ze na verloop van tijd naar de reguliere economie doorstromen.”

Ook al hebben medewerkers in de sociale economie iets meer tijd nodig voor een opdracht, het eindresultaat mag er zijn. Dat weet ook Dries Lescouhier, commercieel directeur van Paintfactory. “Wij werken geregeld met maatwerkbedrijven samen en zijn daar heel tevreden over. Er waren projecten in scholen, bij openbare besturen, huisvestingsmaatschappijen, vzw’s, noem maar op. Eén voor één brachten onze partners uit de sociale economie die tot een goed einde.” Paintfactory probeert de schilders van de maatwerkbedrijven zelf ook te ondersteunen, bijvoorbeeld door extra opleidingen te organiseren. “Wij leren hen dan bepaalde technieken aan en tonen waarvoor ze extra aandacht moeten hebben. Soms gaan we ook op de werven zelf langs om als een onafhankelijke jury hun werk te beoordelen.”

Samenwerken met de sociale economie is voor Paintfactory de evidentie zelve. De slogan van het bedrijf luidt dan ook niet voor niets ‘verf met impact’. Dat sociaal engagement zat er volgens Dries al van bij de start van de verffabriek in 1946 in. Toen al had het familiebedrijf de ambitie om ‘verf voor iedereen’ toegankelijk te maken. Via onze samenwerking met maatwerkbedrijven zetten we dat nu verder. Die aanpak maakt van ons een buitenbeetje in de sector.”

Infosessies over sociale economie
En er is meer. Want om ook andere organisaties met de voordelen van de sociale economie te laten kennismaken, lanceerde Paintfactory onlangs de campagne ‘Wij zetten alle kansen in de verf’. Onder die noemer organiseert de verfproducent op verschillende plaatsen in Vlaanderen infosessies met sprekers uit de sociale economie. De eerste editie vond op 12 oktober plaats in de winkel van Paintfactory in Brugge. Deelnemers kregen er uitleg over de werking van maatwerkbedrijven, maar ook over de mogelijke technische verfsystemen en kleurgebruik. “Dat de ene verf kras- en slijtvaster is dan de andere, daar staan zorgorganisaties vaak niet bij stil”, vertelt Dries. “Hetzelfde met kleurgebruik. Heldere kleuren bijvoorbeeld helpen mensen met dementie om zich te oriënteren. Het zijn kleine tips, maar ze kunnen voor organisaties én hun patiënten een wereld van verschil betekenen.”

Minou Esquenet, de Brugse schepen van tewerkstelling en sociale economie, noemt het initiatief van Paintfactory alvast een schot in de roos. “Samenwerking tussen bedrijven uit de sociale en de reguliere economie kunnen we alleen maar toejuichen”, reageert ze. “Zeker in de regio Brugge waar we tegen een enorme arbeidskrapte aankijken. De werkloosheidsgraad is intussen tot 5 procent gezakt. En van de 3.200 niet-werkende werkzoekenden zijn er ongeveer 2.700 met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als we hen via de sociale economie kunnen activeren, dan plukken ook de reguliere bedrijven daar na verloop van tijd de vruchten van. Voor mij is dit een formule met veel potentieel.”


Meer over…

Paintfactory is het winkelconcept van verffabrikant BEVEPE en werd in 2009 geïntroduceerd met de oprichting van een eerste winkel in Gent. Ondertussen volgde in 2012 een winkel in Antwerpen (Wommelgem), een nieuwbouw voor de winkel in Brugge in 2015 en een winkel in Hasselt in 2017.

Kwaliteitsverf aan fabrieksprijzen
Zowel de doe-het-zelver als de professionele schilder kunnen in de Paintfactory-winkels terecht voor verf en alle toebehoren van een professionele kwaliteit aan fabrieksprijzen. Daarbij staan kleur en beleving steeds centraal. In elke winkel is de showroom opgebouwd met presentatiewanden vol kleur, inspiratie en leuke ideeën. Ook de vertrouwde non-paint merken zoals Sia, Kip, Hookedonwalls en Orac zijn aanwezig. Voeg daar nog een snelle bediening en ervaren kleur-, stijl en technisch advies aan toe en dat vat het no-nonsense winkelconcept van Paintfactory helemaal samen.

Lees meer.

De grenze(n)loze ondernemer

De stap naar het buitenland is voor veel ondernemers aanlokkelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Wat met de risico’s, administratieve rompslomp, lokale arbeidscontracten en financiering? Is zo’n buitenlands avontuur dus eigenlijk wel de moeite waard, en waarom dan (niet)?

Groene revolutie

Groene energie en energie-efficiënt werken is voor iedereen een prioriteit. Dit tonen het Vlaams klimaat-en energiepact, burgerpanels, universitaire testprojecten en plannen binnen bedrijven goed aan. Enkele bedrijven spelen alvast een voortrekkersrol.

Danny Van Assche: Grenzen verleggen of verdwijnen?

Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Matthias Dobbelaere: ‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of een onwennig doembeeld?’

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het ‘uurtje-factuurtje’-model steeds minder gesmaakt wordt.

De tijden van de grote villa’s zijn voorbij

Wonen in de stad wint aan populariteit. De stad leeft en biedt praktisch heel wat voordelen. Alleen is ruimte er wel schaars. Kleiner wonen hoeft echter geen nadeel te zijn als je het slim aanpakt en elke plek in je woonruimte efficiënt en optimaal benut.

Pieter Toebaert: Een tuin als schilderij

Monet, zonder meer een van de belangrijkste kunstenaars die de tuin ooit tot leven bracht, vertelde dat hij zijn schilderijen ‘dankte aan bloemen’. Nog steeds spreekt een kleurrijke tuin tot de verbeelding. Al zien we wel grote veranderingen in de groenbeleving.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”