4.7 C
Antwerp
15 november 2018

Belgische start-ups in opmars
B
.

Enkele jaren geleden kon je de nieuwe ondernemingen met internationaal potentieel op één hand tellen. Intussen veroverden Belgische tech-ondernemers een plekje op de wereldkaart. Toch blijft het nog erg moeilijk om je bedrijf op te schalen.

Start-up explosie

Waren er dan geen ondernemende talenten voor de start-up explosie? Natuurlijk wel. Maar zij opereerden veelal ‘onder de radar’ en het ging hooguit om enkele hoogvliegers per generatie. Vandaag kennen we zo’n 2.500 beloftevolle Belgische start-ups. Ook de beschikbare steun explodeerde, meer bedrijven breken door buiten onze landsgrenzen, er wordt meer funding opgehaald dan ooit tevoren – zowel in het aantal start-ups als in het volume van die kapitaalrondes – en start-ups sieren zowat dagelijks de koppen in de media.

De Belgische start-ups onderscheiden zich ondermeer door een sterke B2B-focus. Dienstverlening zit ons in het bloed, dat hoeft dus geen verrassing te zijn, maar dat we vaak hoge ogen gooien in hr-tech, enterprise software, marketing- & salesoplossingen, mobiliteit en real estate wordt vaak onderschat. Innovatie zet zich natuurlijk ook door in de sectoren waarin we allang wereldfaam kenden, zoals de creatieve industrieën, de gezondheidszorg, de food industrie en de festivalsector.

Internationaal denken

Ondernemers blijven ook minder ‘onder de kerktoren’ plakken. Onze kleine thuismarkt dwingt hen om snel internationaal te denken. De angst om te falen lijkt nu stilaan plaats te maken voor durf en ambitie, gevoed door het voorbeeld van de ‘local heroes’. De versnippering van die thuismarkt in verschillende taalgebieden, andere culturele nuances en een sterke expataanwezigheid, verplicht hen bovendien om producten van bij de start meertalig en flexibel op te bouwen. Wat bij de start wellicht een extra obstakel vormt, wordt bij internationale groei vaak een aanzienlijk competitief voordeel.

Exponentiële groei vraagt om een sterk project, een ervaren en complementair team, een degelijk internationaal netwerk, diepe zakken en een grote dosis geluk.

Toch zien we ondanks dat mooie potentieel nog steeds minder dan 10 procent van de start-ups echt internationaal doorgroeien. Het blijft immers een pad van (veel) vallen, opstaan en weer doorgaan. Exponentiële groei vraagt om een sterk project, een ervaren en complementair team, een degelijk internationaal netwerk, diepe zakken en een grote dosis geluk.

Kapitaal ophalen

Groeikapitaal ophalen blijft – in heel Europa overigens – nog steeds erg moeilijk. Voldoende snel marktaandeel veroveren op de wereldmarkt is echter een essentiële sleutel tot succes. Heb je wel voldoende funding, blijkt het moeilijk om (snel genoeg) het juiste talent aan te trekken. Ervaren webontwikkelaars, data engineers, marketing- & sales-experten zijn knelpuntberoepen geworden in deze industrie en dat wordt alleen maar erger in een snel digitaliserende economie en samenleving. Angst voor nieuwe technologieën en verandering weerhoudt ons er ook nog vaak van om zélf out of the box te denken en aan te kopen.

Als we onze toekomst – en die van de generaties die volgen – willen veiligstellen, is er echter maar één weg vooruit: open durven staan voor wat komt, investeren in opleiding en talent, en onze lokale start-ups internationale vleugels geven. Voor de rest zorgen ze zelf wel.

Lees meer.

Lang leve het kotleven

Vrijheid, gelijkheid en broederschap. Niet alleen een leus uit de Franse revolutie, maar zeker ook een die van toepassing zou kunnen zijn op het kotleven, waar je met leeftijdsgenoten in broederschap van je vrijheid geniet. De voordelen, nadelen en wat tips.

Meer dan een verpakking

Een product in een standaard verpakking die helemaal niets aan de verbeelding overlaat? Liever niet, toch? Deze zes innovatieve verpakkingen verleggen liever wat grenzen en maken de wereld niet enkel een tikkeltje mooier, maar ook veel leuker.   

Dirk Torfs: ‘Bedrijven, mis de trein van Industrie 4.0 niet’

De snelheid van innovatie is belangrijk voor de competitiviteit van onze Vlaamse bedrijven. Enkel zo maken we het verschil. De kennis die we daarvoor nodig hebben, kunnen we alleen maar vergaren als we samenwerken. Industrie, kennisinstellingen en overheid hebben elk een belangrijke rol te spelen om onze bedrijven te helpen accelereren en excelleren.

Nik Van Gool: Zoveel te doen, zo weinig tijd

Keuzes en mogelijkheden, maar tegelijkertijd weinig tijd en veel verschillende rollen. Dat is het grote dilemma voor de vrouw van tegenwoordig. Zelfontplooiing in kort tijdsbestek lijkt de oplossing.

Huur noch koop: de gulden middenweg van het hamsterhuren

Iets kopen? Dat is op zich niet bijster moeilijk. Voor je het weet heb je die takeaway koffie in je handen, die nieuwe sjaal rond je nek geslagen of dat broodje als tweede lunch naar binnen gewerkt. Maar niet alles is in een wip te betalen, zonder al te veel over na te denken. Een eigen woonst, bijvoorbeeld, vraagt heel wat aandacht en krediet.

O&O floreert in Vlaanderen

Complexe wetten rond belastingen, administratie en bedrijfsontwikkeling kunnen de zoektocht naar een geschikte locatie voor een O&O-vestiging serieus bemoeilijken. Bedrijven hebben nood aan persoonlijke begeleiding.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”