3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Automatisering, verbindende factor binnen duurzaamheid
A
.

Veel bedrijven kiezen er in de eerste plaats voor om te investeren in verhoogde efficiëntie. Dit terwijl investeren in duurzaamheid nodig is én ook een heuse ROI kan geven. Hierbij kan automatisatie van groot belang zijn. Automatisatie is namelijk letterlijk en figuurlijk de verbindende factor tussen het verpakkingsproces en de – interne –  logistiek en distributie.

De laatste decennia werd er zowel in grote bedrijven als in kmo’s fors geïnvesteerd in het automatiseren van de productielijnen. In de wereld van b2b hebben flexibele geautomatiseerde verpakkingsprocessen met modulaire verpakkingsmachines ertoe bijgedragen om snel te kunnen inspelen op de wisselende vragen van de industrie. Het snel veranderen van matrijzen, de vraag naar verschillende hoeveelheden – kleinere runs – of het aanpassen van bedrukkingen, dus meer gepersonaliseerde producten… hebben ertoe geleid dat de bedrijven een hoog kwalitatief product konden blijven aanleveren en dit steeds binnen een vooropgestelde – snelle – leveringstermijn.

Nieuwe uitdagingen

Niettemin staan we in de goederen- en de logistieke wereld voortdurend voor nieuwe uitdagingen. De stijgende trend van e-commerce binnen b2c geeft aanleiding tot het herbeoordelen van bepaalde verpakkingsprocessen. Hierbij zal bijkomende automatisatie een troef zijn bij het optimaliseren van verpakkingsconcepten. In de eerste drie maanden van dit jaar deden 7,4 miljoen Belgen 23 miljoen aankopen en daarmee werd voor 2,73 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van wat er vorig jaar in dezelfde periode werd uitgegeven. E-commerce neemt deze dagen 18 procent van het marktaandeel b2c in.

Bij retailers die inspelen op de e-commerce markt, kan het gebruik van een reeks standaarddozen voor meerdere productformaten een goedkope oplossing zijn, maar ‘lucht verpakken’ is nog steeds een dure zaak. Zeker als het aantal kubieke meters een variabele in de verzendkost is. Vandaar dat er best gebruik wordt gemaakt van beschikbare berekeningssystemen die de relatie afmeting/gewicht van het product (en buffering indien nodig) in rekening neemt, en hierbij een geoptimaliseerde omdoos van een order kan voorstellen. Een aantal retailers heeft intussen een eigen verpakkingssysteem aangeschaft dat automatisch zelf het juiste kartontype kiest voor een order, en vervolgens een op maat gemaakte doos vouwt en snijdt. Dit levert als eindresultaat minder productieafval en een efficiëntere en snelle uitwerking van een verpakking met even gelijkwaardige beschermingswaardes voor het product als voorheen.

Heel wat verpakkingsproductiebedrijven, vooral b2c-bedrijven, gaan in onderhandeling met hun klanten om aan of in de omgeving van de afvullijnen een modulaire verpakkingsmachine te plaatsen. Zij verzorgen ter plaatse een kwalitatieve productie, waardoor de logistieke aanvoerkost van verpakkingsproducten op een uiterst laag niveau gehouden wordt. Dit geeft bovendien de flexibiliteit om op elk ogenblik, naar de wens van de klant, kleine aanpassingen in etikettering, volumes, materiaalkeuze… aan te brengen.

De komende decennia zal de verpakkings- en distributiewereld blijvend oog moeten hebben voor de continue veranderingen in gebruik van alternatieve materialen. Je zal moeten inspelen op de vragen van bedrijven en het aankoopgedrag van consumenten, en uitleveringen, bijvoorbeeld via drones van de producten naar de consumenten toe.

Lees meer.

3 vragen aan… Transporeon

“Door volop in te zetten op digitalisering, kunnen bedrijven veel tijd en geld winnen. Om die reden hebben we ook bij Transporeon Group een digitaal platform ontwikkeld dat de communicatie tussen transporteurs en verladers eenvoudiger maakt. Je kunt er online mee tenderen, time slots mee boeken maar ook je administratie in opvolgen en nagaan of een levering tijdig is gebeurd. Via het platform kun je de hele keten in de gaten houden.”

Singles’ day. Wees eens verliefd op jezelf

Niets vormt een mooier paar dan liefde en commerce. Valentijnsdag is een bundel vol clichés, bestaande uit chocolade, rozen en huwelijksaanzoeken die al dan niet met een sisser aflopen. Maar ook de zelfliefde wordt gevierd en krijgt een eigen dag toegewezen: 11 november, oftewel Singles Day.

Michèle Sioen: “Ik ben een echte people manager: je zal mij bijna nooit alleen in mijn bureau vinden”

Michèle Sioen (52), al 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.

Zorgeloos beleggen? Ga voor een hotel!

Op zoek naar een interessant alternatief voor je spaarboekje? Waarom kijk je eens niet naar hotelvastgoed? Want dat heeft meerdere voordelen.

Michaël Van Droogenbroeck: ‘Meer financiële basiseducatie graag’

Als je straks met de kinderen aan tafel schuift, breng dan eens je salaris, hypotheeklening of beleggingen ter sprake. Waarom? “Omdat het hen zal helpen om uit te groeien tot financieel geletterde mensen”, zegt VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck.

Philippe Muyters: Samenwerken en van elkaar leren

Als onze economie een koerswedstrijd zou zijn, reden we met Vlaanderen vandaag vooraan in het peloton. Meer zelfs: de commentatoren zouden zeggen dat we in een uitstekende positie zitten om de finale aan te vatten. Onze economie groeit, de werkloosheid daalt al drie jaar onafgebroken en we exporteren meer dan ooit tevoren. Kortom: Vlaanderen rijdt op kop. 

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”