19 C
Antwerp
20 september 2018

Automarkt in stroomversnelling?
A
.

Er wordt al jarenlang gepraat over elektrische auto’s, maar de definitieve lancering laat op zich wachten. Hoe komt dat eigenlijk, want de technologie lijkt toch op punt te staan? En wanneer kunnen we ons dan wel aan die doorbraak verwachten?

Elektrische auto’s zijn al lang geen toekomstmuziek meer. De technologie is er, de infrastructuur volgt gestaag en alle grote automerken lijken erin te geloven. Waarom schakelen we dan niet massaal over op dit milieuvriendelijke alternatief? Want de tijd dringt: om de klimaatdoelstellingen te halen, wil Vlaanderen bijvoorbeeld tegen 2020 een marktaandeel van 7,5 procent zien voor elektrische wagens. Maar zullen we dat halen?

Succes zou nochtans logisch zijn, gezien de vele evidente voordelen van elektrische auto’s: door het kleiner aantal onderdelen van de elektromotor vragen ze vrijwel geen onderhoud. Dankzij het grote(r) vermogen van de elektromotor bij lagere toerentallen zijn ze uitstekend geschikt voor stadsverkeer – ideaal voor een dichtbebouwd en verstedelijkt land als het onze. Verder zijn ze fiscaal interessant, betaal je geen BIV en verkeersbelasting én ‘tank’ je veel goedkoper, nog geen 4 euro aan stroom voor 100 kilometer. Last but not least stoten ze geen CO2 uit en zijn ze muisstil. “Geloof me, ik zou mijn kinderen véél liever laten spelen in een tuin langs een steenweg waar dagelijks 500 elektrische voertuigen passeren dan langs één waar alleen maar dieselwagens rijden”, aldus Johan Sterckx, operationeel directeur bij de Vermant Automotive Groep en auto-expert met ruim 20 jaar ervaring binnen de autosector.

De overheid zal de elektrische auto en de nodige infrastructuur wel degelijk invoeren: zo snel als het moet, maar zo traag als het kan.

— Ivo Kroone

Dus waarom stappen we niet massaal over op elektrische auto’s? Daar blijken meerdere redenen voor, en de belangrijkste is psychologisch. We hebben angst voor de ‘beperkte’ actieradius van elektrische wagens – range anxiety zoals dat officieel heet. Akkoord, met een gemiddeld bereik tussen 300 en 500 kilometer presteren elektrische wagens weliswaar minder dan klassieke brandstofauto’s, maar anderzijds leggen we in België op een dag gemiddeld nooit zoveel afstand af. Dus dat is eigenlijk een non-argument.

Andere factoren die het succes van elektrische auto’s afremmen, zijn de hoge prijs en de houding van de overheid. Een typisch Belgisch verhaal, omdat de autofiscaliteit regionale materie is en dus niet uniform wordt aangepakt. “Met als gevolg dat er vandaag in ons land geen beleid rond elektrische auto’s bestaat”, stelt Johan Sterckx vast. Wat ook meespeelt: de overheid verdient vandaag heel veel geld aan accijnzen op fossiele brandstoffen. De elektrische auto betekent in dat opzicht dus inkomstenverlies. “We kunnen alleen maar hopen dat het beleid op lange termijn denkt en niet in termen van een begroting die volgend jaar moet kloppen”, aldus Johan Sterckx. Wat de strategie van de overheid betreft, ziet Autozine-redacteur Ivo Kroone het als volgt: “De overheid zal de elektrische auto en de nodige infrastructuur wel degelijk invoeren: zo snel als het moet, maar zo traag als het kan.”

Ook garages zijn koele minnaars van elektrische wagens. Hun verdienmodel is vooral gebaseerd op dienst na verkoop – lees: onderhoud – want aan de verkoop zelf houden ze bijna niets over. Redacteur Ivo Kroone van Autozine: “Een elektrische auto vraagt geen onderhoud. Een klant die een dergelijke wagen koopt in een garage, zien ze daar wellicht nooit meer terug. Terwijl een klant vandaag niet zozeer een auto koopt, maar een relatie met zijn garage.” Dus ook dat businessmodel zal wezenlijk moeten worden herdacht.

Verschillende uitdagingen dus. Maar er moet hoe dan ook een duurzaam alternatief voor brandstofwagens komen. Sinds 2010 rijden er wereldwijd meer dan 1 miljard auto’s rond, een verdubbeling ten opzichte van 1986. Opnieuw een verdubbeling met alleen maar brandstofwagens is geen optie als we niet letterlijk in rook willen opgaan. Maar de elektrische revolutie zal in ieder geval doorgevoerd worden in een andere vorm, aldus Johan Sterckx. “De nabije toekomst is aan combinaties van elektriciteit, verbrandingsmotor en misschien zelfs waterstof. Het wordt geen of-of-, maar een en-en-verhaal”, besluit hij. “Wat daarna gebeurt, is koffiedikkijken en zal vooral afhangen van technologische ontwikkelingen.”

Lees meer.

Gers Pardoel: ‘Ik geloof niet in voorbeeldfuncties’

Alleen al zijn (artiesten)naam geeft aan dat Gers Pardoel een echte vent is: ‘gers’ betekent in het Rotterdams namelijk ‘vet’ of ‘cool’. Is er een verschil met Gerwin, zoals zijn echte naam luidt? En hoe slaagt hij erin zijn muziekcarrière te combineren met die van partner en vader? Ik neem je mee voor een interview met de man zelf.

Clara Cleymans: Acteren en studeren

Clara Cleymans. Momenteel kent iedereen haar als de ravissante roodharige uit onder meer Thuis, Groenten uit Balen en De Ridder. Maar enkele jaren geleden besloot ze om, naast het najagen van haar acteerdroom, ook een diploma filosofie te behalen. Met succes.

Onze zomerreis, dat is teambuilding met het hele gezin

Het einde van de zomervakantie nadert stilaan. Voor het schooljaar weer in alle hevigheid losbarst en er aan de ontbijttafel weer volop brooddozen gevuld worden, is het tijd om even terug te blikken.

‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

2014 was een woelig jaar voor de Belgische agro-voedingssector, niet in het minst door het Russische importverbod. Ondanks een stijgende omzet, vooral door export naar groeilanden zoals China, staan de marges onder druk.

Unieke natuurervaring in alle eenvoud

Denk jij bij het doorbrengen van de krokusvakantie in eigen land: te koud voor activiteiten zoals kajakken, te warm om te skiën? De vakantie die de brug slaat tussen kerst- en paasvakantie, maar die qua weer eigenlijk mossel noch vis is om in eigen land uitstapjes te plannen? Fout, zo blijkt.

Uw toekomstige HR-assistent heet Big Data

Welkom bij de NV Self-Service. Terwijl de werknemer meer technische mogelijkheden krijgt, zal de HR-manager op strategisch vlak zijn steentje kunnen bijdragen. Big Data zal hem daarbij helpen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”