3.8 C
Antwerp
16 november 2018

Anneleen Malesevic: De SDGs als leidraad voor duurzaam ondernemen
A
.

De Verenigde Naties vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar 17 duurzaamheidsdoelstellingen. De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn een hoeksteen, om de wereld tegen 2030 weer op een duurzaam spoor te zetten. Ook voor bedrijven openen ze heel wat mogelijkheden.

Een onderneming kan niet bloeien in een falende samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is dus een must in deze tijden van onzekerheid en razendsnelle evoluties op technologisch, economisch, sociaal en ecologisch vlak. De vraag naar maatschappelijke verantwoordelijkheid kwam initieel vanuit de burgers. Civiele bewegingen eisten dat ondernemingen meer rekening hielden met de ecologische en sociale impact van hun activiteiten. Intussen staat België aan de Europese MVO-top met innoverende bedrijven als Umicore, Colruyt Group… die hun duurzame oplossingen delen met de rest van de wereld. De federale overheid zet MVO sinds 2006 hoog op de agenda. Ondernemingen zijn een belangrijke maatschappelijke actor. Het creëren van duurzame economische groei verbetert de levensstandaard, het onderwijs, het politieke klimaat en stabiliseert de samenleving.

Bedrijven die anticiperen op de SDGs hebben alvast een streepje voor.

Maar hoe kunnen we duurzaam ondernemen in een wereld waar ongelijkheid een realiteit blijft, waar landen steeds meer in zichzelf keren, en waar het klimaat en de biodiversiteit verder aftakelen? In 2015 kwamen de Verenigde Naties met een oplossing. Ze vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar een agenda met 17 duurzaamheidsdoelstellingen en lieten deze ondertekenen door zo’n 193 landen. De Agenda 2030 met zijn Sustainable Development Goals (SDGs) is een universeel antwoord om de planeet te bevrijden van armoede en ongelijkheid. De SDGs vormen een wereldwijd kader voor ondernemingen om bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Met deze doelstellingen erkennen de Verenigde Naties dat het bestrijden van armoede en ongelijkheid moet samengaan met strategieën die economische groei verzekeren én beantwoorden aan belangrijke maatschappelijke noden zoals een goede gezondheid, goed onderwijs, werkgelegenheid en bescherming van de ecosystemen. De SDGs vormen een interessante marktopportuniteit voor ondernemingen die inzetten op duurzame innovatie. Uit een recente studie van het Wereld Economisch Forum van Davos blijkt dat de SDGs 60 marktopportuniteiten openen voor een totale waarde van 12.000 miljard euro, vooral in de landbouw-, energie- en gezondheidssector.

Intussen zijn de SDGs uitgegroeid tot een begrip in de bedrijfswereld. Liefst 71 procent van de ondernemingen denkt na over hoe ze zich kunnen engageren voor de SDGs en nog eens 41 procent is van plan om ze te integreren in hun globale businessaanpak. Dat is een goede zaak want, hoewel de SDGs juridisch niet bindend zijn, zetten regeringen er massaal hun schouders onder. Zo voeren ze nationale richtlijnen door om de SDGs tegen 2030 te bereiken. Bedrijven die hierop anticiperen hebben alvast een streepje voor.

Tekst Anneleen Malesevic, communicatieverantwoordelijke federaal instituut voor duurzame ontwikkeling

Lees meer.

3 vragen aan… De Witte Lietaer

Waarom investeren in kwaliteitsvol linnen? “In goedkope dekbedovertrekken wordt vaak polyester gebruikt om de prijs te drukken. Polyester is wel sterk maar neemt geen vocht op. Het lijkt dus alsof je onder een plastic zak slaapt. Kwalitatief bedlinnen bestaat uit 100 procent natuurlijk materiaal zoals katoen of linnen en gaat langer mee. Maar mensen verlangen van huishoudtextiel meer dan kwaliteit alleen. Een uniek en mooi design is tegenwoordig eens zo belangrijk.”

De interieurtrends van 2018-2019: Nieuwe vertoning van je woning

Zoals het een goed cliché betaamt, is ook op vlak van wonen het innerlijk al wat telt. Wel, misschien niet meteen het énige belangrijke, want mensen die een huis rechtzetten van nul af aan zullen het belang van een juiste skeletbouw en baksteenkeuze wel appreciëren. Toch zijn interieurtrends van even vitaal belang: het vormt het hart van het huis, de visualisering van wie je bent en hoe je wil wonen.

Aandacht nodig voor jonge landbouwer

Onze voeding komt niet vanzelf in de supermarkt terecht, het heeft een lange productieweg afgelegd. Maar blijven we in tijden van continue bevolkingsgroei wel zeker van ons dagelijks brood?

Van ecologisch doen naar levenscyclusdenken

Verpakkingen vind je in alle soorten, maten en kleuren. Kan tof zijn, maar qua milieuvriendelijkheid is het vaak niet alles. Nochtans zijn esthetiek en duurzaamheid combineerbaar. Maar hoe groot precies is de rol van die laatste in de verpakkingsindustrie?

Reizen: ‘De roadmovie komt na de studie’

Cliché maar waar: je studententijd is inderdaad de mooiste tijd van je leven. Oké, het studeren moet je er bij nemen, maar wie het goed aanpakt, kan tussen de pintjes door zelfs nog op reis vertrekken.

Geen toekomst zonder website

Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”