12.5 C
Antwerp
22 september 2018

Amai, m’n botten
A
.

In bomen klauteren, op springkastelen tuimelen en kruipen op alles dat wielen heeft: het was ongetwijfeld een mooi leven, dat wildebrassen toen je jong was. Op zich houdt niets je tegen om op latere leeftijd dezelfde stoten uit te halen, al dien je rekening te houden met een iets brozer bottengestel. Maar met enkele preventietips kun je het onstuimige kind in jou lustig in leven laten, al toom je hem/haar toch best wat in.

De zogenaamde, en vaak lang gevreesde, ouderdomskwaaltjes komen meestal vanaf de leeftijd van 50 voor. Beenderen worden fragieler, spieren iets minder sterk, struikelen en vallen gebeurt frequenter en heeft vaak fracturen tot gevolg. Die fracturen gaan onaangenaam gepaard met pijn, en kunnen in ergere gevallen leiden tot een lange revalidatie of verlies van autonomie.

Die problematiek treft voornamelijk vrouwen. De reden vind je bij de hormonale veranderingen die een vrouw ondergaat tijdens haar menopauze, en heeft onder andere een negatieve impact op de beenderen. Het bot wordt broos en kan getroffen worden door een versneld ontkalkingsproces, oftewel osteoporose. Een licht trauma, pakweg een stoot tegen de tafelrand, kan al snel een fractuur veroorzaken. In België alleen zijn er 600.000 50-plussers die lijden aan osteoporose, goed voor zo’n 80.000 fracturen per jaar. 80 procent daarvan zijn vrouwen, maar ook 1 op de 5 mannen lijdt op zijn minst aan één osteoporotische fractuur.

Preventie wordt dus het sleutelwoord, want osteoporose is een flinke onaardigheid die je ongetwijfeld liever kwijt dan rijk bent. Gelukkig zijn er aantal manieren om die versnelde botontkalking te voorkomen. Een eerste preventiemiddel is beweging. Dat hoeft niets al te zot te zijn, een matig fysieke activiteit heeft al een positieve invloed op je beenderen en spieren. Geen klauteren, tuimelen en springen dus, maar een fijne wandeling door de bossen of een beetje ochtendgymnastiek in je tuin iedere dag doet al kleine wonderen.

Ook voeding speelt een belangrijke rol. Een gezond, evenwichtig maaltijdplan bevat normaliter voldoende calcium, of zuivelproducten dus. Bij de meeste vrouwen is de inname van een calciumsupplement echter aanbevolen, omdat het moeilijk is om door voeding alleen genoeg calcium binnen te krijgen. De combinatie van twee of drie zuivelproducten per dag en een supplement van 500 mg calcium is optimaal, en meer is niet per se beter. Doeltreffender zal meer calcium namelijk niet zijn, en kan het bovendien een verhoogd risico op nierstenen doen ontstaan.

Bij de meeste vrouwen is de inname van een calciumsupplement aanbevolen, omdat het moeilijk is om door voeding alleen genoeg calcium binnen te krijgen.

Aansluitend aan die nodige calciuminname is de zonnevitamine. Vitamine D bevordert de opname van calcium en is cruciaal voor het behoud van spieren. Een dagelijks supplement van 800 eenheden is de norm. Niet enkel omdat er in België weinig zon te spotten valt, maar ook omdat de capaciteit om vitamine D aan te maken sterk daalt wanneer je ouder wordt. Al wil dat niet zeggen dat je niet van iedere mogelijke straal kunt genieten, natuurlijk.

Moest osteoporose toch toeslaan na je vijftigste, zal het zaak zijn voor je lichaam om zo min mogelijk fracturen op te sparen. Iedereen valt al eens een keertje, maar blijven rechtstaan is in het geval van botontkalking beter dan vallen en opstaan. Een recente studie toont aan hoe je het risico op vallen, en dus fracturen, significant kunt verminderen.

In combinatie met eerdergenoemde supplementen zoals calcium en vitamine D en het aanbevolen bewegingsplan vermijd je best enkele zaken zoals slaappillen en kalmeermiddelen. Let ook op je leefmilieu, zo kun je bijvoorbeeld tapijten verwijderen die struikelgevaar verhogen. Laat ook om de zoveel tijd je zicht nakijken en verbeter indien nodig. En dan zal je met het volgen van die richtlijnen niet gauw bot vangen bij het vermijden van osteoporose en al diens lastige gevolgen.

Lees meer.

Een tuin voor het hele gezin

Jij een cocktail in de hand, je kinderen een waterpistool. Jij met je vingers in de moestuin, je kinderen met de bal aan de voeten. De tuin, dat is plezier voor het hele gezin. Drie bekende Vlamingen vertellen over hun bijzondere band met hun tuin.

Maken kleren écht de man?

Mannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

48 uren die blijven duren

Hoeveel zou jij nog willen zien van de wereld? Er zijn zoveel landen, steden, dorpen of gehuchten die ieder hun eigenzinnige charme met zich meedragen. Als je wilt, kun je gemakkelijk ieder hoekje op aarde ontdekken, en wel in een verrassende 48 uren.

6 redenen waarom ook jij een jacuzzi in huis moet hebben

De tijd dat een jacuzzi was weggelegd voor de happy few, is voorgoed voorbij. Me-time na een drukke werkdag, een romantische avond met z’n tweetjes of een spetterende afsluiter van een zomers tuinfeest? In de jacuzzi!

Lean management en de invloed van je werkplek op je productiviteit

De alom gekende lean filosofie toepassen op de werkvloer en er zo voor te zorgen dat medewerkers gelukkiger en dus productiever worden. Of hoe een aangename werkplek wel degelijk een invloed heeft op de productiviteit.

Jan Van Looveren: ”Onze plicht? Gewoon lekker man blijven“

Van ‘De Joeri’, over Tragger Hippy, tot M!LF. Ik heb altijd stoere rollen gespeeld. Deels door de tijdgeest en deels door een stoer imago dat me achtervolgt. En hoewel deze stoere kant zeker in me zit, schuilt er nog veel meer achter het stereotype ‘Jan Van Looveren’.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”