4.7 C
Antwerp
15 november 2018

Alles wat je moet (w)eten over vitamine B12
A
.

De liefde voor het leven gaat door de maag. Dat weet je als je aan een goede kop koffie lurkt, fijn gaat dineren met je geliefde of samen met je kinderen op zondig-dag een vettige pizza naar binnen werkt. Een goede appetijt biedt je absoluut veel comfort en plezier, maar in de meeste gevallen ook heel wat belangrijke nutriënten.

Je leert je hele leven lang over het belang van vitaminen. De belangrijkste vind je doorgaans terug in groenten en fruit, en worden met een gemiddeld gemak in een gezond voedingspatroon verwerkt. Toch wordt het steeds moeilijker om de nodige vitaminen binnen te krijgen, nadat je de 50+-grens overschrijdt. Vooral de verhoogde risico’s op een tekort aan calcium en vitamine D worden bij die leeftijd dubbel onderlijnd, die nodig zijn om de sterkte van de botten te onderhouden.

De laatste jaren is er echter een andere onmisbaarheid naar boven komen drijven: de B12-vitamine vormt bij het ouder worden evenzeer een belangrijk onderdeel voor een goed lichaamsbehoud. De vitamine is nodig voor het aanmaken en onderhouden van de beschermlaag op en rond de zenuwen.

alles-over-vitamine-b12

Je vindt B12, in tegenstelling tot de andere vitaminen, niet terug in groenten en fruit. Wel in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong zoals vis, vlees en zuivelproducten. De meeste mensen krijgen normaal gezien dus voldoende van de vitamine binnen, met uitzondering van vegetariërs en veganisten.

De laatste jaren is er een onmisbaarheid naar boven komen drijven: de B12-vitamine.

De opname van B12 wordt naarmate je ouder wordt jammer genoeg bemoeilijkt, en een tekort kan problemen in je zenuwstelsel veroorzaken, zoals tintelingen in je vingers en voeten, een storing in het evenwicht en moeite met stappen. Bij een langdurig tekort kunnen ook geheugen- en concentratieproblemen of zelfs dementie ontstaan. Voor de aanmaak van rode bloedcellen is vitamine B12 ook van groot belang, anders ervaar je enige vermoeidheid ten gevolge van bloedarmoede.

Op cardiovasculair niveau moet evenzeer voldoende aanwezig zijn. Anders krijg je een opstapeling van homocysteïne, een zeer ongewenste stof die op termijn bloedvaten beschadigt. Dat verhoogt op zijn beurt dan weer het risico op een beroerte.

Het lichaam van de 50-plusser blijkt voor de vitamine niet de meest favoriete hangplek te zijn. Dat ligt voornamelijk aan de staat van de maag- en darmwand, die bij het ouder worden minder goed begint te werken.

Om voldoende B12 op te nemen uit je voeding moet er genoeg maagzuur aanwezig zijn, waarna de maagwand een specifieke substantie aanmaakt om de vitamine te binden en te vervoeren naar de dunne darm. Dan wordt de B12-vitamine in het bloed opgenomen, op voorwaarde dat de darmwand in goede staat is. Wat bij 50+ niet zo spectaculair vaak het geval is.

Hoe weet je nu dat je met een B12-tekort zit? Dat is nog niet zo gemakkelijk, een standaard bloedanalyse vertelt je namelijk niet alles. Word je enkele van de reeds opgenoemde symptomen gewaar, dan ga je best op zoek naar andere betrouwbare analysevormen. Dan is preventie de beste aanpak, zeker als je iemand met een verhoogd risico blijkt te zijn. Eens het tekort zich duidelijk gemanifesteerd heeft, dan grijp je best naar de nodige supplementen.

Die supplementen kon je niet via de meest aangename manier verkrijgen, zeker niet voor tegenstanders van de dikkere naald. Inspuitingen die rechtstreekse absorptie verzekerden, kun je nu gelukkig vervangen door B12-supplementen die je als tabletjes rechtstreeks onder de tong laat smelten.

Zo integreer je met gemak de B12-vitamine in je dagelijkse routine, en kun je met een gerust hart (en een geruste maagwand) het leven tegemoet.

Lees meer.

Dirk Ramaekers: ‘Transparantie over kwaliteit is de norm’

Lange tijd leefde de overtuiging dat het met de kwaliteit van de zorg in Vlaanderen goed zat. De hoge graad van toegankelijkheid en de toewijding van het zorgpersoneel werden verondersteld om dat te garanderen. 

Peter Hinssen: ‘Artificial intelligence maakt menselijk contact alleen maar belangrijker’

Praat een uur met Peter Hinssen en je bent weer mee met nieuwe technologische ontwikkelingen als AI en Blockchain. En, belangrijker, wat hun maatschappelijke impact wordt. “We staan voor een even ingrijpende verandering als tijdens de industriële revolutie.”

Jo Caudron: De digitale transformatie, wat een hype!

Als je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds.

Opslag: Elk fruitje zijn truitje

Groenten en fruit zijn doorgaans delicate producten die – bij voorkeur – vers en ongeschonden op je bord terechtkomen. Verpakking is daarbij van cruciaal belang, van bij de oogst en gedurende de hele reis die de goederen afleggen tot ze in het winkelpunt liggen.

5 redenen om vandaag te investeren in Brussel

Sinds enkele jaren zijn de spaarrentes in vrije val. Experts zijn het er alvast roerend over eens: investeren in vastgoed is op vandaag nog steeds de beste keuze. En waarom niet in Brussel?

Zorgeloos beleggen? Ga voor een hotel!

Op zoek naar een interessant alternatief voor je spaarboekje? Waarom kijk je eens niet naar hotelvastgoed? Want dat heeft meerdere voordelen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”