5.8 C
Antwerp
10 december 2018

Advocaten moeten meer informatiseren en anticiperen
A
.

Elke onderneming wordt geconfronteerd met juridische problemen. Maar de drempel om een advocaat in te schakelen, ligt te hoog omdat de erelonen afschrikken. Het kan nochtans anders. “Wat gestandaardiseerd kan worden, moet geautomatiseerd worden. Zo wordt het vanzelf goedkoper.”

Iedereen die zaken doet, krijgt vroeg of laat te maken met wanbetalers. Mensen die hun facturen niet of veel te laat betalen. In België zou volgens het Nationaal Waarborgfonfds Aanbetalingen ruim 25 procent van alle faillissementen te wijten zijn aan achterstallige bedragen van eigen klanten. Wat kun je daar als zaakvoerder aan doen? “Om te beginnen, kort op de bal spelen”, zegt Dimitri Dedecker van Advocatenkantoor Lawcom. “De zaken niet laten aanslepen.”

Veel bedrijven schakelen daarom een incassobureau in. Dat zorgt wel voor het administratieve werk, maar kan geen juridische omkadering geven. Bovendien maakt een incassobureau weinig indruk op professionele debiteurs. Meer en meer gerechtsdeurwaarders richten zich op de incassomarkt, maar volgens Dedecker komt een deurwaarder dan weer te agressief over en moet hij uiteindelijk toch ook een beroep doen op een advocaat om de invorderingsprocedure op te starten. “Onbegrijpelijk dat de advocatuur de incassomarkt heeft laten inpalmen door incassobureaus en deurwaarders”, zegt Dedecker. De advocaat is met andere woorden een ideale partner om facturen in te vorderen.

Een beroep doen op een advocaat hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn. “Alles wat je kunt standaardiseren, kun je informatiseren”, aldus Dedecker, “wat de prijs sterk kan drukken.” Maar net daar knelt volgens hem het schoentje. De advocatuur is te conservatief, bang van vernieuwing en dus niet mee met z’n tijd. Er was binnen de advocatuur heel wat protest tegen de invoering van de zogenaamde IOS-procedure (Invordering van Onbetwiste Schulden, red.), die sinds midden 2016 toelaat om facturen in te vorderen via de deurwaarder. Dedecker: “Ik vind die procedure net een fantastische opportuniteit om het invorderingsproces volledig te informatiseren. En de cliënt vaart er alleen maar wel bij.”

Alles wat je kunt standaardiseren,kun je informatiseren

– Dimitri Dedecker

Veel confraters vergeten dat ook zij zakenlui zijn. Dat ze open moeten communiceren over hun tarieven, nagaan welke processen ze kunnen automatiseren, aan productontwikkeling doen, enz. Een mindset die bijna not done lijkt in dit vak. Maar laat dat nu net de denkpiste geweest zijn, die Dedecker aangezet heeft tot het ontwikkelen van een geautomatiseerde manier om invorderingsdossiers te behandelen. “Wij hebben cliënten waarvoor we maandelijks duizenden invorderingsdossiers verwerken. Je kunt aan zo’n cliënt toch niet vragen om al die facturen door te sturen of ze allemaal in een Excel-formuliertje in te voeren?” Dedecker schakelt voor een dergelijke opdracht een eigen IT-team in. Zij zorgen voor een automatische gegevensoverdracht en zo kunnen alle dossiers transparant, sneller én goedkoper afgewerkt worden.

Onbegrijpelijk dat de advocatuur de incassomarkt heeft laten inpalmen door incassobureaus en deurwaarders

– Dimitri Dedecker

Informatisering is nog veel te weinig ingeburgerd in de advocatuur. Dedecker: “Bij ons is het top of mind en leidt het ook tot nieuwe ‘producten’. Zo hebben we voor de verzekeringssector een programma ontwikkeld voor de behandeling van kleine schadedossiers.” Volgens hetzelfde principe: standaardiseren en automatiseren. Daarnaast heeft Lawcom ook tarieven aangepast om tegemoet te komen aan de veranderende noden. Je kunt nu opteren voor een abonnement-formule, waarbij je full support krijgt tegen een vast maandelijks tarief. Met maximale transparantie. “Het vaste tarief zorgt er ook voor dat de cliënt ons makkelijker bereikt, wij kunnen anticiperen op juridische problemen en uiteindelijke procedures vermijden. Een in-house lawyer dus, maar dan buitenshuis”, verduidelijkt Dedecker. “De vaste band die je zo creëert met je cliënt, is een garantie voor de beste dienstverlening.”

Tekst Hilde Van Raemdonck

Lees meer.

Hilde Crevits: ‘Elke jongere moet EHBO krijgen op school’

Als Vlaams minister van Onderwijs draagt Hilde Crevits (CD&V) een goede algemene zorg hoog in het vaandel, zeker sinds ze van dichtbij kennismaakte met het zorgsysteem. Niet enkel door de ziekte van haar zoon, maar ook als mantelzorger van haar ouders en schoonouders, met wie ze samenleeft in een kangoeroewoning.

O&O floreert in Vlaanderen

Complexe wetten rond belastingen, administratie en bedrijfsontwikkeling kunnen de zoektocht naar een geschikte locatie voor een O&O-vestiging serieus bemoeilijken. Bedrijven hebben nood aan persoonlijke begeleiding.

De (a)sociale student

Studenten van weleer kenden geen social media. Nu kennen ze bij wijze van spreken niets anders meer. Maar hoe heeft dat hun onderlinge communicatie eigenlijk beïnvloed?

De liefde voor de stad

De stad waar je woont. Natuurlijk is er vaak wat te klagen, denk aan het verkeer, de service in de horeca, of de drukte. Maar de meeste mensen houden van hun stad. Zo ook bekende gezichten Bart Somers, Nigel Williams en Joy Anna Thielemans. Elk in hun eigen stad vinden ze alles wat ze nodig hebben voor een aangenaam leven. Voor de een is dat een openluchtkunstpark, voor de ander een gezellig terras. “Echte rust vind ik door op zondag of na valavond in de lege stad rond te wandelen of te gaan lopen.”

Voor mij een dubbele detox, graag

Ha, de feestdagen: een periode vol familie, vriendschap, liefde en warmte. In een knusse omgeving vertel je over je hoopvolle toekomstplannen, kijk je terug op de levenslessen die je het voorbije jaar hebt geleerd en… prop je je hoegenaamd helemaal vol. En dat propfestijn? Daar deel je ongetwijfeld wel iets van op je sociale media.

Van ecologisch doen naar levenscyclusdenken

Verpakkingen vind je in alle soorten, maten en kleuren. Kan tof zijn, maar qua milieuvriendelijkheid is het vaak niet alles. Nochtans zijn esthetiek en duurzaamheid combineerbaar. Maar hoe groot precies is de rol van die laatste in de verpakkingsindustrie?

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”