4.7 C
Antwerp
15 november 2018

Aan de vooravond van de vierde industriële revolutie
A
.

Herinneren we ons allemaal de film Terminator 2 waarin Arnold Schwarzenegger als futuristische machine terug in de tijd gestuurd werd? Machines hadden onze wereld overgenomen. Wel, die film speelde zich af in 2029. Dat is over elf jaar…

Industrie 4.0

Zo’n vaart als in Terminator zal het wel niet lopen, maar toch staan we aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, ook wel Industrie 4.0 genaamd. Slimme machines en materialen, technologie, digitalisering en (massa)data vormen samen de ronkende motor van die moderne revolutie. “Bedrijven die zich niet aanpassen, dreigen kopje-onder te gaan.”

Aan het woord is Wim Coreynen, onderzoeker aan de Antwerp Management School. Op het moment dat we hem bellen is hij net op een congres in Kopenhagen waar de nieuwste industrietrends worden voorgesteld. Coreynen stelt dat Industrie 4.0 de overkoepelende term is voor verschillende technologieën die in toenemende mate door de industrie worden gebruikt.

“De inzet voor supply chain management is dat de productie en levering effectiever en efficiënter zal worden.” Hij merkt op dat er vroeger vooral naar de back end werd gekeken, hoe het product beter gemaakt kon worden, maar er is een duidelijke verschuiving naar de front end: “Ook daar wordt volop geïnnoveerd en gedigitaliseerd waardoor het contact tussen klant en leverancier geoptimaliseerd wordt.”

Digitaliseren en koppelen

Geert Jacobs is expert in innovatie binnen AGORIA, de federatie van bedrijven van de Belgische technologische industrie. “Digitaliseren en koppelen zijn de toverwoorden van Industrie 4.0”, weet Jacobs. “Zoveel mogelijk elementen van het productieapparaat digitaal aan elkaar koppelen, zowel horizontaal als verticaal.” Met horizontaal bedoelt Jacobs dat machines met elkaar gekoppeld worden, maar ook dat bedrijven digitaal gaan koppelen met leveranciers en klanten.

Zo raakt je stock bijvoorbeeld nooit uitgeput. Een mooie optimalisatie van de supply chain dus: “De leverancier merkt het tekort digitaal op en het wordt automatisch aangevuld bij de klant. Bestelbonnen zijn verleden tijd. Binnen de supply chain moet er steeds sneller geschakeld worden. Digitalisering biedt de oplossing.”

Maar ook verticaal, binnen het bedrijf, kan zo’n optimalisatie. Jacobs: “Een kleine KMO kan al tegen democratische prijs zijn manier van werken digitaliseren waardoor de samenwerking tussen planning, administratie, logistiek, productie en transport op elkaar worden afgestemd. Proactief handelen!”

 

Binnen de supply chain moet er steeds sneller geschakeld worden. Digitalisering biedt de oplossing Geert Jacobs

 

Ook Wim Coreynen ziet in de digitalisering de grootste trend binnen Industrie 4.0, maar hij stelt: “A fool with a tool is still a fool”. Daarmee bedoelt hij dat je als bedrijf goed moet nagaan welk type technologie past bij de strategie van je bedrijf: “Binnen een stabiele markt heb je misschien minder nood aan die digitalisering. In een meer dynamische omgeving moet je proberen je concurrenten te overstijgen en technologie is het middel bij uitstek. Alleen is er voorlopig nog een gebrek aan kennis, interpretatie en het leggen van de juiste prioriteiten bij de bedrijven. Dat moet groeien.” 

Geert Jacobs beaamt: “Laat je adviseren. Doe het niet alleen, laat je omringen door een portfolio van strategische en technologische providers en bouw een intern team uit dat wendbaar en flexibel is om ermee om te gaan. Digitaliseer niet om te digitaliseren, maar ga voor een gerichte aanpak en focus op bepaalde doelstellingen.”

Data, brandstof van de digitalisering

De brandstof van die digitalisering binnen Industrie 4.0 zal data worden. “Bedrijven beseffen nu pas dat ze op een berg data zitten”, vertelt Coreynen. “Ze weten echter onvoldoende wat ze ermee moeten aanvangen. Het Britse nieuwsblad The Economist schreef dat data zelfs de olie van de 21ste eeuw worden.”

De mogelijkheden zijn alvast legio. Kijk maar naar de analyses die worden gemaakt bij Netflix. Door je kijkgedrag te analyseren, verzamelen ze een massa aan gegevens: “Als je series voorgesteld krijgt, is dat op basis van je interesses, wat leidt tot een betere gebruikservaring.”

“Bedrijven weten nog te weinig welke data nuttig zijn”, besluit Jacobs. “Het is beter om tien procent van je data nuttig te gebruiken dan om alles gewoon lukraak bij te houden en in te zetten.”

Lees meer.

Hypergeconnecteerde business vraagt hyperlokale aanpak

Weinig onderwerpen die zo in de belangstelling staan tegenwoordig als het Internet of Things en, daarmee samenhangend, de ‘hyperconnected business’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven? Op welke manier wordt het geïmplementeerd? En hoe zit het met zaken als veiligheid? Siegfried Praille, Solution Design Architect van Fujitsu en Thomas Nagels, Innovation Manager bij Rombit, geven hun visie.

Filip De Fauw: Ruimte om te investeren

De meeste 50-plussers krijgen stilaan financiële ruimte: het woonkrediet is terugbetaald, het loon bereikt zijn hoogtepunt of een eventuele erfenis valt je te beurt. Hoe ga je hiermee het beste om? Zijn er momenteel nog interessante investeringsmogelijkheden?

Dirk Ramaekers: ‘Transparantie over kwaliteit is de norm’

Lange tijd leefde de overtuiging dat het met de kwaliteit van de zorg in Vlaanderen goed zat. De hoge graad van toegankelijkheid en de toewijding van het zorgpersoneel werden verondersteld om dat te garanderen. 

‘Sociaal contact is even belangrijk als eten en drinken’

Eens je de 50 nadert, denk je meer na over ‘later’. Hoe zal het je verder vergaan? Is je pensioensparen van nut geweest? Hoe bereid je je voor op de ‘oude dag’, en kun je de dingen blijven doen die je graag doet?

Maxence Wittebolle: Belgische producerende bedrijven doen het goed

Een hele wereld waarin alles draait om de juiste verpakking voor het juiste product, het bestaat. En Maxence Wittebolle van het Belgisch Verpakkingsinstituut (BVI) vertoeft graag in die wereld.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”