5.8 C
Antwerp
10 december 2018

5 tips om een schone en stimulerende werkruimte te creëren
5
.

©Care Expert Cleaning

In samenwerking metCare

Wat motiveert medewerkers? Heb je daarbij al eens aan schone werkruimtes gedacht? Ze bieden een stimulerende omgeving, of zijn soms gewoonweg noodzakelijk om een job correct uit te voeren. Met onderstaande aandachtspunten is je bedrijf steeds tiptop in orde.

Schoon bedrijf, performant bedrijf
We staan er nauwelijks bij stil, maar schone ruimtes zijn belangrijk voor een goed functionerend bedrijf. Ze zorgen er mee voor dat werknemers goed in hun vel zitten, vergroten de uitstraling van je onderneming naar klanten toe en garanderen de veiligheid en betrouwbaarheid van bepaalde productieprocessen. Binnen een elektronicabedrijf, bijvoorbeeld, kan een enkel stofje er al toe leiden dat een product niet correct werkt.

Stel een poetsplan op. Hoe hou je de ruimtes van je bedrijf dan netjes? Ga eerst eens na welke ruimtes zeker gepoetst moeten worden en hoe vaak. Dat verschilt van gebouw tot gebouw en van sector tot sector. Een vergaderzaal die er netjes uitziet, kan een keer overgeslagen worden, terwijl een labo te allen tijde brandschoon moet zijn. Van zodra je een precies zicht op je noden hebt, kun je een poetsprogramma voor het schoonmaakpersoneel opstellen. Het is een belangrijk communicatiemiddel dat de diverse taken duidelijk omschrijft, misverstanden bij voorbaat kortsluit en tegelijk voldoende flexibel is zodat bijvoorbeeld nieuwe vergaderzalen erbij kunnen worden genomen.

Leid je poetspersoneel goed op. Een tweede must zijn vaste en ervaren poetsmedewerkers. Dat is vaak een pijnpunt in de schoonmaaksector. Het is daarom belangrijk dat je bedrijf of de externe dienstverlener waarmee je samenwerkt, in de medewerkers investeert. De medewerkers dienen in de eerste plaats de juiste opleiding te krijgen, zodat zij de schoonmaakproducten correct gebruiken en rekening houden met de specifieke kenmerken van de ruimtes. De schoonmaak van clean rooms verloopt immers heel anders dan de reiniging van bureauoppervlakken.

Het is belangrijk dat je bedrijf of de externe dienstverlener waarmee je samenwerkt, in de poetsmedewerkers investeert

Volg je poetspersoneel op. Daarnaast dienen de poetsmedewerkers goed opgevolgd en eventueel bijgestuurd te worden. Hou je je medewerkers graag alert en gemotiveerd? Zorg dan dat ze een vast aanspreekpunt hebben binnen jouw onderneming en de externe dienstverlener voor wie zij werken. Enerzijds kun je zo snel terugkoppelen op het geleverde werk. Anderzijds kunnen de medewerkers bij vragen of problemen steeds bij iemand terecht. Een goed poetsbedrijf zendt immers niet zomaar medewerkers uit, maar werkt nauw met hen samen.

Denk aan een back-up. Ten slotte zijn schoonmaakmedewerkers ook maar mensen. Ze kunnen ziek worden en hebben recht op vakantie. Idealiter is er dus altijd een back-up voor je vaste medewerkers. Een externe poetspartner biedt je daarbij het voordeel dat hij over een ruime pool van medewerkers beschikt. Valt iemand onverwacht weg? Dan zoekt hij op basis van de beschikbaarheden en specifieke opleidingen de juiste vervanger. Bij de meest geavanceerde dienstverleners gebeurt dat trouwens automatisch: een algoritme stelt in een mum van tijd een gepast alternatief voor.

Gebruik de juiste poetsmaterialen. Ten slotte verdienen goede en innovatieve poetsmaterialen de nodige aandacht. Die moeten eveneens aan de specifieke situatie aangepast zijn. Denk bij de schoonmaak in een elektronicabedrijf bijvoorbeeld aan speciale poetsdoekjes die geen stofdeeltjes afgeven. De juiste materialen laten de poetsmedewerkers toe om hun werk correct uit te voeren en dragen in grote mate bij tot hun voldoening. Bovendien blijft de schoonmaaksector evolueren. Innovatieve poetstechnieken zorgen ervoor dat het schoonmaken efficiënter en goedkoper gebeurt. Duurzaamheid is net zo belangrijk: ecologische poetsproducten zijn niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de medewerkers binnen je bedrijf.

Een combinatie van factoren
Een schone werkruimte hangt dus af van een combinatie van factoren: een juist poetsplan, de juiste medewerkers en de juiste producten. Aangezien de opleiding van poetspersoneel of de opvolging van de nieuwste poetstechnieken vast niet tot je core business behoort, kun je beroep doen op een gespecialiseerde dienstverlener. Die heeft de knowhow over jouw type pand en jouw sector. Hij zorgt ervoor dat je ruimtes tiptop in orde zijn, zodat jij en je medewerkers volledig op jullie kernactiviteiten kunnen focussen.

SMART FACT

Zet jouw schoonmaakbedrijf voldoende in op bijvoorbeeld kwaliteit en innovatie? Doe de test aan de hand van 7 cruciale punten op, en ontdek meer tips voor een goede samenwerking met je schoonmaakpartner.


Meer over…

Care is een schoonmaakbedrijf dat al sinds 1974 actief is in de sector. In 1978 werd de organisatie ondergebracht onder de firma Cees Aerts Reiniging. Al snel veranderde de naam en vennootschapsvorm naar Care NV, een nationaal opererend bedrijf. Care werd al snel een vaste waarde in de top 10 van de Belgische schoonmaaksector.

Een degelijke dienstverlening is hierin essentieel, maar de meerwaarde van onze visie op MVO, innovatie en hospitality zijn minstens even belangrijk.

 

 


 

Lees meer.

Paul De Grande: op zoek naar schoonheid, warmte en identiteit

Zijn naam alleen al straalt ‘grootsheid’ uit. De antiquair was altijd al bekend bij insiders. Al jaren zorgt het programma Stukken van Mensen op Vier ook voor uitstraling bij het brede publiek. Volgens De Grande primeert identiteit op rendement. Zo gaat hij steeds op zoek naar kunst met een ziel.  

Luchtdicht bouwen: nu ook met rolluiken

Door luchtdicht te bouwen komt er aan de binnenzijde van de woning een luchtdichte, ononderbroken schil. Zo verdwijnen de spleten en kieren waarlangs in een ‘ademend huis’ liefst 25% van de warmte ontsnapt. “In een luchtdichte woning blijft die warmte binnen, wat verwarmingskosten bespaart”, zegt Ronny Tiri, marketingmanager van Wilms. “Je kunt ook zelf perfect bepalen hoeveel verse lucht binnen- en buitengaat, via doordachte ventilatie.”

Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

Kinderen hebben een ongezouten mening over het andere geslacht. Niet zo vreemd, want genderclichés ontstaan al heel vroeg, weet Veerle Draulans.

De chemie is goed voor België (en omgekeerd)

Ons kleine landje telt een indrukwekkende hoeveelheid bedrijven in de life sciences en chemie. Waarom kiezen zoveel ondernemingen uit deze sector voor ons tochtgat aan de Noordzee? En wat hebben zij onze economie te bieden? Heel wat, zo blijkt. 

Obesitas in België

De wereld wordt dikker. Letterlijk. Vandaag kampen 2,2 miljard mensen met overgewicht, dat is een derde van de totale bevolking. In België is de situatie nog schrijnender: hier is de helft van de bevolking te zwaar. Hoe is dat te verklaren en wat kunnen we eraan doen?

Een nieuwe industriële revolutie

Het stoomtijdperk, de lopende band en de microchip hebben elk ooit een industriële revolutie in gang gezet en nu mogen we ons stilaan opmaken voor ‘Industry 4.0’. Wat gaat dit teweegbrengen? Hoe zal dit de productieomgeving veranderen? En wat brengt de toekomst? Drie experts zetten er hun tanden in.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”