3.8 C
Antwerp
16 november 2018

3 vragen aan UPTR
3
.

Welke maatschappelijke uitdagingen wegen op de transport- en logistieke sector?
“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt… Het is echt een exponentieel probleem.”

Hoe kan de sector jonge, goede werkkrachten aantrekken?
“Mensen hebben enkel weet van de negatieve zaken zoals ‘social dumping’, verkeersonveiligheid… We hadden dit jaar nochtans de beste resultaten inzake het aantal verkeersongevallen. Ons publieke imago verbeteren, dat is de media-uitdaging voor ons de komende jaren.”

Hoe is de ’24 uurseconomie’ een oplossing voor het fileprobleem?
“Het mobiliteitsprobleem is een probleem voor de transportsector, maar niet veroorzaakt door de sector. Hoewel privévoertuigen voornamelijk het probleem veroorzaken, kan onze sector natuurlijk bijdragen. We pleiten er dus voor om ’s nachts te kunnen werken. De transport-sector is hiertoe bereid, en veel chauffeurs zijn vragende partij. Hoewel onze sector ’s nachts mag en kan werken, mogen veel sectoren dit niet. Flexibiliteit zit in het DNA van onze sector, dat zien we ook graag in andere sectoren.”

Lees meer.

Hongerig naar een tweede verblijf

Een eigen huis. Tof! Een plek onder de zon. Nog toffer! Wij, Belgen, weten dat als we ze allebei willen, we best een tweede verblijf in het buitenland moeten kopen. En dat doen we dan ook alsmaar meer.

Marie Arnauts: With a little help from a friend

Een nieuwe tuin aanleggen of een oudere tuin upgraden is een uitstekende investering. Een goed aangelegde tuin is een gegeerde surplus in vastgoed. Daarom zorg je best dat de aanleg op een correcte manier gebeurt. Mocht je geen groene vingers hebben, is een tuinaannemer welkom.

Hilde Crevits: Het onderste uit de kan halen

Onderwijs is een fantastische kweekvijver. Een brede vorming is volgens Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits een stevig fundament waarop mensen hun leven lang verder bouwen, als mens, maar ook professioneel. Het vormt jongeren tot unieke persoonlijkheden. Juiste, positieve keuzes horen daarbij.

Afval: Verpakkingen, een pak ellende?

We kopen steeds vaker online en verwachten ook dat onze bestelling gaaf en ongeschonden tot bij ons geraakt. Daar zorgt de verpakking voor. Tegelijk zijn we ons er allemaal van bewust dat verpakkingen de afvalberg alleen maar vergroten. Een heus dilemma.

De chemie is goed voor België (en omgekeerd)

Ons kleine landje telt een indrukwekkende hoeveelheid bedrijven in de life sciences en chemie. Waarom kiezen zoveel ondernemingen uit deze sector voor ons tochtgat aan de Noordzee? En wat hebben zij onze economie te bieden? Heel wat, zo blijkt. 

Jack Mikkers: ‘De ‘smart city’ ten dienste van onze stedelingen’

Het welbekende enthousiasme van premier Rutte kende geen weerga toen we in 2016 in het Torentje ons idee voor een nationale Smart City strategie bespraken. Volgens hem vergde dat een brede aanpak, die niet bij een van de ministeries moest liggen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”