13.4 C
Antwerp
21 oktober 2018

3 vragen aan… Adopt-ID
3
.

Wat is de voornaamste uitdaging voor maakbedrijven?
“Met een maakbedrijf bedoelen we bedrijven die producten ontwikkelen en/of produceren. Vroeger hadden deze bedrijven alle knowhow en technieken in huis, maar door de globalisering is dit niet meer het geval. Samenwerking met partnerbedrijven, interne en externe mensen, binnen of buiten België staat dus centraal. Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen bedrijven on point moet zijn. Vandaar dat een papiergedreven organisatie niet langer houdbaar is en dat men dus moet digitaliseren.” 

Hoe kunnen maakbedrijven concreet omgaan met deze uitdaging?
“De communicatie tussen partners is een grote uitdaging. Veel bedrijven gebruiken tools om het proces te vergemakkelijken, om de communicatie te verbeteren. Maar dit zijn vaak losstaande oplossingen. Een Product Lifecycle Management-oplossing beheert verschillende softwaretools en diens output. Zo wordt alle informatie rond elk product, van idee tot end-of-life, op één plek gecentreerd.” 

Hoe vergroot dit de ROI voor een bedrijf?
“Door een dergelijk platform in te zetten, verkort je de doorlooptijd van projecten aanzienlijk door de grotere transparantie, meer hergebruik van knowhow, en het automatiseren van repetitieve processen. Ook kun je dan consistent kwaliteit garanderen, en ben je zeker dat je voldoet aan de regelgeving omtrent duurzaamheid. Dit alles zorgt er dus voor dat je een snelle terugverdientijd hebt.”

Lees meer.

Automarkt in stroomversnelling?

Er wordt al jarenlang gepraat over elektrische auto’s, maar de definitieve lancering laat op zich wachten. Hoe komt dat eigenlijk, want de technologie lijkt toch op punt te staan? En wanneer kunnen we ons dan wel aan die doorbraak verwachten?

Een supermarkt aan keuzes

Studeren, dat is keuzes maken. Kiezen voor een kot of pendelen. Kiezen voor een hogeschool of een universiteit. Kiezen voor de boeken of het café. Isabelle Lanszweert is afdelingshoofd studieadvies van de Universiteit Gent en helpt samen met haar adviseurs Griet Vermaerke en Alien Masson om enkele knopen door te hakken.

Investeren in panden allerhande

Een dak boven je hoofd is een van de basisbehoeften van de mens. Een tweede dak kopen voor iemand anders, is dan weer een slimme investering. Opbrengsteigendom levert namelijk een mooie cent op, maar vraagt wel enige overweging.

Effectief vlootbeheer loont effectief de moeite

Vlot transport is meer dan ooit cruciaal voor organisaties. Wie erin slaagt zijn vloot efficiënt te laten opereren, heeft sowieso een streepje voor op de concurrentie. Maar hoe realiseer je dat concreet?

Zeven keer levenslang

Plots een diagnose krijgen die je levenslang aan medicatie en een aangepaste levensstijl bindt: leuk is anders. Gelukkig leven we in het jaar 2014 en kunnen we sommige chronische ziektes een halt toe roepen middels een adequate behandeling. “Het blijft een chronische ziekte, die echter met adequate therapie bij het merendeel van de patiënten geen weerslag mag hebben op het functioneren en het leven.”

De ‘mancave’: typische trend eigen aan deze tijd

Het rustpunt voor de man is de ‘mancave’. Het woord rolt steeds vaker over de tong als we aan de toog zitten. Tijdens verbouwingen vertellen mannen vrijuit over dat speciale plekje dat ze zullen maken en waar ze straks terecht kunnen als ze alles even willen ontvluchten.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”