UPTR
Business

3 vragen aan UPTR

10.06.2018
door Fokus-online.be

UPTR: “Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt… Het is echt een exponentieel probleem.”

Welke maatschappelijke uitdagingen wegen op de transport- en logistieke sector?

“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt… Het is echt een exponentieel probleem.” verduidelijkt UPTR.

Hoe kan de sector jonge, goede werkkrachten aantrekken?

“Mensen hebben enkel weet van de negatieve zaken zoals ‘social dumping’, verkeersonveiligheid… We hadden dit jaar nochtans de beste resultaten inzake het aantal verkeersongevallen. Ons publieke imago verbeteren, dat is de media-uitdaging voor ons de komende jaren.”

Hoe is de ’24 uurseconomie’ een oplossing voor het fileprobleem?

“Het mobiliteitsprobleem is een probleem voor de transportsector, maar niet veroorzaakt door de sector. Hoewel privévoertuigen voornamelijk het probleem veroorzaken, kan onze sector natuurlijk bijdragen. We pleiten er dus voor om ’s nachts te kunnen werken. De transport-sector is hiertoe bereid, en veel chauffeurs zijn vragende partij. Hoewel onze sector ’s nachts mag en kan werken, mogen veel sectoren dit niet. Flexibiliteit zit in het DNA van onze sector, dat zien we ook graag in andere sectoren.” legt UPTR uit.

Vorig artikel
Volgend artikel